K.J. Kvartet

KRISTIAN JØRGENSEN

DANSK JAZZVIOLINIST

KRISTIAN JØRGENSEN KVARTET

Kristian Jørgensen                         Violin


Olivier Antunes                                Piano


Thomas Fonnesbæk                       Bas


Espen Laub von Lillienskjold      Trommer

Det er jazz der på én gang rummer varme, dybt swing og skønhed når Kristian Jørgensen kvartet træder op på scenen

Det er violinen sammen med det klassiske jazz setup med piano, bas og trommer der udgør sounden i Kristian Jørgensens Kvartet.

Med sig har den prisbelønnede Kristian Jørgensen, som ofte kaldes for Svend Asmussens arvtager, nogle af landets allerfremmeste jazzmusikere. Den nærmest ustyrligt boblende pianist Olivier Antunes, den sprudlende Thomas Fonnesbæk på bas og den elegante trommeslager Espen Laub von Lillienskjold.

Alle overlegne instrumentalister som er i besiddelse af en sjælden musikalitet og en uspoleret spillelyst.

Repertoiret er “klassisk jazz”, det vil sige melodier af de store komponister som Gerschwin, Ellington med flere. Dertil Kristian Jørgensens egne numre samt danske sange og brasilianske sange. Selv ABBA-melodier og “old school” ragtime-numre får nyt liv når kvartetten tager dem under behandling.

Orkestret har slået sit navn fast ikke bare i Danmark men hele Skandinavien med omfattende turneer og medvirken i TV m.m.

Kvartetten har indspillet flere CDer, bla med pianisten Monty Alexander, og har også optrådt med gæstestjerner som guitaristen Andreas Öberg, sangerinden Sinne Eeg, og saxofonisten Fredrik Lundin m. fl.

KRISTIAN JØRGENSEN

DANSK JAZZVIOLINIST

Hvis du skulle få lyst til at booke mig/mit orkester i en eller anden sammenhæng - stor som lille - er du velkommen til at kontakte mig. Jeg spiller med mange forskellige musikere og i mange orkesterstørrelser, og er glad for at spille til såvel koncert, dans, reception, hyggemusik osv.Du er også velkommen til at kontakte mig når det gælder Tango Orkestret, Donau Swing eller mit samarbejde med Paul Banks.

KONTAKT

(+45) 28 72 38 73

Klingseyvej 28, 2720 ​​Vanløse

"SØD "ANMELDELSE" FRA NU AFDØDE BILLEDKUNSTNER GUNNAR SAITZ  


Hej Kristian.


Tak for sidst i Præstø Jazzklub...det var mig den gamle tandløse bassist som viste dig "suset fra vingården" .


Jeg så en udsendelse i tv igår om absolut gehør med dig og "Hjernemadsen". Den gik i alle retninger uden at komme ud af stedet , hvilket du understregede tydeligt med en MEGET lang tænkepause ved spørgsmålet: hvad er musikalitet? Og især til sidst hvor udsendelsens tema løb helt af sporet da Madsen konkluderede at selvom man ikke havde absolut gehør kunne man godt nyde og opleve musik alligevel, bare på en anden måde....


Bullshit!


Og hvis man er blind så oplever man også lyde på en anden måde. Hvis DR havde været til stede i Kirsebærkroen den aften med Revé Bohéme ville man ihvertfald få en god forklaring på hvad musikalitet er for en størrelse.


I mit lange jazzliv er det yderst sjældent at få en så overvældende oplevelse som jeg fik hin aften. Kun Oscar Peterson i KB-hallen, Coltrane i Tivoli og Roland Kirk i Montmartre kan komme i nærheden.


Din helt subtile tekniske og musikalske begavelse gør det muligt for dig at trænge ind på områder hvor de fleste jazzviolinister er forment adgang. Og hvor der ofte er fare for at ende i ren virtuoseri. At du befinder dig som en fisk i vandet på denne farlige grænse kommer jo bedst til udtryk når spiller "gipsy- jazz" - altså uden klaver og trommer. Her får man "rigtige" Kristian at høre...fra de raffinerede overtoner til kraftfulde tredobbelgrebsimprovisationer, som jeg aldrig har hørt magen til .


At være tæt på humor og klovnerier er ligefrem blevet et kendemærke hos jazzviolinister og langt ind på den klassiske violins domæne. Der er en trolddom gemt i det lille strygeinstrument som er helt unikt, og som heldigvis stadig tiltrækker en udvalgt gruppe musikere og hvor du efter min ringe mening har forstået at at forløse denne trolddom på overbevisende måde.


Din udgave af June Night, som på samme gang var en hyldest til Svend Asmussen og hans store entertainergeni, men også gav et kraftigt spark i røven på den "nye nordiske jazz" som er ved at slå jazzen ihjel sin selvtilstrækkelige, atonale,arytmiske klimperier ført an af Jacob Bro og hans pseudomediterende kumpaner - hvor selv en klassemusiker som Palle Mikkelborg er faldet i den succesombruste andedam.


Keepswinging my friend. Gunnar Saietz.