Donau Swing

KRISTIAN JØRGENSEN

DANSK JAZZVIOLINIST

DONAU SWING

Lejlighedsvise gæstesolist/solister


Lelo Nika/Øyvind Ougaard.            Harmonika


Hør et nummer fra vores CD.           Donau Swing ”With rhythm”

Mette Smidl                      Violin


Kristian Jørgensen           Violin


Marcel Comendant          Hakkebrædt


Fredrik Damsgaard          Kontrabas

Donau Swing spiller en løssluppen blanding af sigøjnernumre fra Balkan og

Østeuropa blandet med det improvisatoriske element fra den

franske sigøjner-jazz.  Med en  kærlighed til den gode melodi og med den særlige klang, som de godt 200 strenge har, får de fire musikere musikken til at swinge helt ud i tåspidserne.


Fra Kristian Jørgensen og Mette Smidl - som er halvt ungarer - flyder de

smukke violinøse toner ud, akkompagneret af Marcel Comendants (Slovakiet) iltre hakkebrædt og Fredrik Damsgaards klippefaste kontrabas.


Rummelig som sigøjnermusikken er, får alle lejlighed til at demonstrere

talenterne på en charmerende og udtryksfuld måde.


Mette Smidls violin-spil bygger på 2 elementer: Grundlaget fra det

klassiske smeltes sammen med den sigøjner-tradition, som hun i mange år har dyrket bl.a. med Channe Nussbaum og Øyvind Ougaard i Trio Klezmer og med Gypsy Jam.


Kristian Jørgensen er jazzviolinist, og har udgivet flere Cder i eget navn, med bl.a. guitaristen Jacob Fischer og pianisten Monty Alexander. Har modtaget Ben Webster Prisen og JASA-prisen. Spiller desuden med Tango Orkestret og Paul Banks.


Marcel Comendant, virtuos fra Moldavien, spiller på det karakteristiske hakkebræt som ses ofte i Østeuropa. Han bor nu i Slovakiet, og spiller bla med jazz/folkemusik-trioen Pracora Trio.


Fredrik Damsgaard spiller både kontra- og elbas og har i de seneste år

etableret sig som en af de foretrukne bassister i det rytmiske miljø, bl.a.

med Søs Fenger, James Sampson, Aske Jacoby, Young Comets, Paul Banks og Woycek.

- Og lejlighedsvis gæst/gæster:


Lelo Nika - er virtuos på sin harmonika og har lavet flere CDer i eget navn. Har spillet med Joe Zawinul, Bo Stief, Lis Sørensen,  Dalia Faitelson m. fl. Har flere gange vundet verdensmesterskabet i harmonikaspil.

Øyvind Ougaard har spillet i mange sammenhænge og medvirket på utallige CDer med sit medrivende og funky harmonikaspil. Øyvind har spillet med Trille, Total Petroleum (Monrad og Rislund), Polkageist og Trio Klezmer

KRISTIAN JØRGENSEN

DANSK JAZZVIOLINIST

Hvis du skulle få lyst til at booke mig/mit orkester i en eller anden sammenhæng - stor som lille - er du velkommen til at kontakte mig. Jeg spiller med mange forskellige musikere og i mange orkesterstørrelser, og er glad for at spille til såvel koncert, dans, reception, hyggemusik osv.Du er også velkommen til at kontakte mig når det gælder Tango Orkestret, Donau Swing eller mit samarbejde med Paul Banks.

Donau Swing med gæstesolister Lelo Nika og Øyvind Ougaard

KONTAKT

(+45) 28 72 38 73

Klingseyvej 28, 2720 ​​Vanløse

"SØD "ANMELDELSE" FRA NU AFDØDE BILLEDKUNSTNER GUNNAR SAITZ  


Hej Kristian.


Tak for sidst i Præstø Jazzklub...det var mig den gamle tandløse bassist som viste dig "suset fra vingården" .


Jeg så en udsendelse i tv igår om absolut gehør med dig og "Hjernemadsen". Den gik i alle retninger uden at komme ud af stedet , hvilket du understregede tydeligt med en MEGET lang tænkepause ved spørgsmålet: hvad er musikalitet? Og især til sidst hvor udsendelsens tema løb helt af sporet da Madsen konkluderede at selvom man ikke havde absolut gehør kunne man godt nyde og opleve musik alligevel, bare på en anden måde....


Bullshit!


Og hvis man er blind så oplever man også lyde på en anden måde. Hvis DR havde været til stede i Kirsebærkroen den aften med Revé Bohéme ville man ihvertfald få en god forklaring på hvad musikalitet er for en størrelse.


I mit lange jazzliv er det yderst sjældent at få en så overvældende oplevelse som jeg fik hin aften. Kun Oscar Peterson i KB-hallen, Coltrane i Tivoli og Roland Kirk i Montmartre kan komme i nærheden.


Din helt subtile tekniske og musikalske begavelse gør det muligt for dig at trænge ind på områder hvor de fleste jazzviolinister er forment adgang. Og hvor der ofte er fare for at ende i ren virtuoseri. At du befinder dig som en fisk i vandet på denne farlige grænse kommer jo bedst til udtryk når spiller "gipsy- jazz" - altså uden klaver og trommer. Her får man "rigtige" Kristian at høre...fra de raffinerede overtoner til kraftfulde tredobbelgrebsimprovisationer, som jeg aldrig har hørt magen til .


At være tæt på humor og klovnerier er ligefrem blevet et kendemærke hos jazzviolinister og langt ind på den klassiske violins domæne. Der er en trolddom gemt i det lille strygeinstrument som er helt unikt, og som heldigvis stadig tiltrækker en udvalgt gruppe musikere og hvor du efter min ringe mening har forstået at at forløse denne trolddom på overbevisende måde.


Din udgave af June Night, som på samme gang var en hyldest til Svend Asmussen og hans store entertainergeni, men også gav et kraftigt spark i røven på den "nye nordiske jazz" som er ved at slå jazzen ihjel sin selvtilstrækkelige, atonale,arytmiske klimperier ført an af Jacob Bro og hans pseudomediterende kumpaner - hvor selv en klassemusiker som Palle Mikkelborg er faldet i den succesombruste andedam.


Keepswinging my friend. Gunnar Saietz.